torsdag 20. august 2015

Sånn er jeg, og sånn er Cork

Før vi setter igang på ordentlig med reiseblogging, tenkte jeg at jeg skulle fortelle litt om meg, og litt om stedet jeg skal til(det vil si hva Google kan fortelle meg om stedet jeg skal til).

Jeg er ei jente på 19 år fra Lunner på Hadeland som nå har begynt på mitt fjerde, og siste år på TAF-helse ved Raufoss videregående skole. TAF-helse(Tekniske og Allmenne Fag, helse-versjon) er enkelt og greit ei linje der en går 4 år på skole(hvorav halvparten er praksis i en bedrift), med både yrkesfag og realfag, og etter 4 år har jeg både fagbrev og studiekompetanse.
Dette betyr at mitt opphold inkluderer å henge med på hva klassen min gjør på skolen mens jeg er borte, og det er også grunnen til at jeg kun får reise ut i 5 uker, mens vanlige lærlinger får et 14 ukers opphold.

I tillegg til skole består min hverdag av å være lærling i Lunner kommune, på nåværende tidspunkt på en ungdomsskole, og å lede barnekor, være med venner og kjæreste, trene litt, og å synge i bilen mellom Lunner og Raufoss.

Den 30.august skal jeg dra fra alt det jeg nettopp har fortalt deg om, og bruke 5 uker på å sette meg inn i hvordan det er å være lærling i en barnehage i Cork i Irland.




Cork er, i følge Wikipedia, Irlands tredje største by, men ligger på andre plass når det gjelder innbyggertall med 380 000 innbyggere. Det irske navnet "Corcaigh" betyr visst "myrlendt sted", så jeg er forberedt på å pakke gummistøvler(til tross for at jeg tror det kommer av elva Lee som renner igjennom byen).



Legger ved et lite kart som viser hvor byen befinner seg, også tenker jeg at jeg oppdaterer på stedfronten når jeg kommer dit og har litt andre kilder enn Wikipedia.
Oppdateringer om forberedelser, reisen, hvordan jeg har det osv. kommer fortløpende.

- Sandra


Kilder:
https://no.wikipedia.org/wiki/Cork
http://www.talentculture.com/tchat-previews/tchat-live-from-ireland-the-itcork-european-technology-summit/





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar